Har du brug for hjælp til forandring og udvikling i dit liv? Fra emotion til handling starter her.
Elliott, R., Watson, J. C., Goldman, R. N., & Greenberg, L. S. (2025). Learning emotion-focused therapy: A comprehensive guide (2 ed.). American Psychological Association.
Bogen præsenterer Emotion-Fokuseret Terapi (EFT) som en procesbaseret, humanistisk og evidensunderstøttet terapiform, hvor emotioner forstås som den primære drivkraft for psykologisk forandring. Grundantagelsen er, at psykiske vanskeligheder opstår, når emotioner enten er fastlåste, undgåede, dysregulerede eller maladaptive, og at heling sker gennem emotionel aktivering, differentiering og transformation i en tryg relation.
EFT forankres teoretisk i emotionsteori, tilknytning, humanistisk psykologi og dialektisk konstruktivisme. Emotioner ses som adaptive informationssystemer, og forandring sker gennem princippet “emotion forandres med emotion”. Terapeutisk arbejde organiseres omkring emotionstyper, emotionsskemaer og bearbejdningsmodi.
Terapeutens vigtigste kompetence er procesfølsom lytning: at genkende markører, mikromarkører og klientens aktuelle emotionelle tilstand. Empati, nærvær og alliance forstås som aktive terapeutiske processer, ikke blot rammefaktorer. Empatisk udforskning udgør “oceanet”, hvorfra specifikke opgaver opstår.
EFT arbejder med et fleksibelt task-map, herunder:
fokusering og emotionsadgang,
narrativ og emotionel genbearbejdning,
to-stolsarbejde med selvkritik og indre konflikter,
tom-stolsarbejde med uafsluttede relationer,
selvberoligelse og transformativ selvmedfølelse.
Alle opgaver følger en proceslogik fra aktivering → fordybelse → delvis eller fuld resolution og sigter mod at transformere maladaptive emotioner til adaptive emotioner som sorg, assertiv vrede, selvmedfølelse og værdighed.
EFT præsenteres som transdiagnostisk og fleksibel, med tydelige tilpasninger til depression, angst, traumer og fragile processer. Bogen udvider EFT med et eksplicit fokus på marginalisering, magt og social uretfærdighed, hvor emotionelle sår forstås som situerede og rationelle reaktioner på strukturelle vilkår.
Afslutningsvis gives praksisnære svar på kliniske spørgsmål samt anbefalinger til undervisning og læring. EFT beskrives som en færdigheds- og dannelsesproces, der kræver perceptuel træning, supervision, deliberate practice og personlig modenhed. At lære EFT er samtidig at udvikle emotionel sensitivitet, relationelt mod og professionel ydmyghed.
Bogen viser EFT som en sammenhængende, processtyret og etisk funderet terapiform, hvor heling sker gennem:
præcis empati og nærvær,
respekt for klientens tempo og kontekst,
og målrettet emotionel transformation.
EFT fremstår ikke som en teknik, men som en måde at være terapeut på, der integrerer videnskab, relation og menneskelig værdighed.
Kapitlet introducerer Emotion-Fokuseret Terapi (EFT) som en humanistisk–eksperientiel psykoterapi, der har til formål at hjælpe klienter med at blive mere bevidste om, regulere og transformere deres emotioner. Grundantagelsen i EFT er, at emotioner i udgangspunktet er adaptive og meningsbærende, men kan blive problematiske, når de ignoreres, undertrykkes eller fastlåses – ofte som følge af tidligere smertefulde erfaringer. Terapiens kerne består derfor ikke blot i at tale om emotioner, men i at opleve og bearbejde dem i nuet inden for en tryg terapeutisk relation.
Kapitlet skelner mellem to hovedretninger inden for EFT:
EFTe (emotion-focused therapy for individer - (det lille "e" står for emotion)), som er bogens hovedfokus, og
EFTa (emotionally focused therapy (det lille "a" står for attachment)), som primært er en tilknytningsbaseret parterapi.
Forfatterne betoner, at disse tilgange deler fælles rødder og grundlæggende værdier.
EFT beskrives som en neohumanistisk, empirisk funderet og procesguidende terapi, der integrerer klassisk klientcentreret terapi (Rogers), gestaltterapi (Perls), eksistentiel terapi og systemisk tænkning med moderne emotionsteori og dialektisk konstruktivisme. Mennesket forstås som et aktivt, selvorganiserende væsen bestående af flere indre processer og stemmer, der kan komme i konflikt med hinanden.
Et centralt kendetegn ved EFT er terapeutens relationelle stance, som balancerer mellem at følge klientens oplevelse og samtidig guide processen. Terapeuten er både empatisk medfølende og aktivt procesledende. Denne balance beskrives som en dialektik, hvor terapeut og klient samskaber mening og retning i terapien.
Kapitlet fremhæver EFT’s karakteristiske empatiske, udforskende responsstil, hvor terapeuten søger at træde ind i klientens oplevelsesverden og hjælpe klienten med at sætte ord på og fordybe emotionelle erfaringer. Her anvendes åbne, tentative og kropsnære spørgsmål samt spejlinger, der inviterer klienten til øget selvkontakt.
Et andet nøgleelement er den markør-styrede arbejdsform. Terapeuten lytter efter specifikke emotionelle markører (fx selvkritiske indre splittelser), som signalerer, at klienten er klar til bestemte terapeutiske opgaver (fx to-stolsarbejde). Terapeutiske interventioner tilpasses således klientens aktuelle proces.
Kapitlet præsenterer de seks grundprincipper for EFT-praksis, opdelt i relationelle og opgaveorienterede principper:
Empatisk afstemning
Terapeutisk bånd
Aktiv opgavesamarbejde
Terapeutisk responsivitet
Emotionel transformation gennem fordybelse
Klientens personlige agens og vækst
Disse principper afspejler EFT’s vægt på både relationel sikkerhed og målrettet emotionelt arbejde, hvor transformation sker ved at arbejde sig fra fastlåste, maladaptive emotioner til mere adaptive og handlekraftige emotionelle tilstande.
Kapitlet anlægger desuden et sociokulturelt perspektiv, hvor EFT placeres i en samtid præget af ulighed, polarisering og kulturel mangfoldighed. Forfatterne anerkender deres egen position og privilegier og understreger betydningen af kulturel ydmyghed, pluralisme og opmærksomhed på marginalisering og intersektionalitet.
Afslutningsvis orienterer kapitlet om bogens opbygning og giver råd til, hvordan EFT bedst læres: gennem en kombination af teori, praksis, supervision, egen proces og tålmodighed. Læseren opfordres til ikke at “gøre EFT rigtigt”, men først og fremmest at være nærværende, empatisk og åben over for klientens oplevelse – da netop dette er fundamentet for al emotionel forandring.
Kapitlet giver et samlet og opdateret overblik over den omfattende empiriske forskning i Emotion-Fokuseret Terapi (EFT) og diskuterer, hvad forskningen betyder for klinisk praksis. Udgangspunktet er tre centrale spørgsmål: Virker EFT? Er EFT evidensbaseret? Og hvad betyder “effekt” og “evidens” i en EFT-kontekst?
EFT beskrives som en psykoterapeutisk tilgang, der fra begyndelsen har været tæt forbundet med forskning – både outcome-forskning (hvad der virker) og procesforskning (hvordan forandring sker). Antallet af studier er vokset markant siden 1990’erne, og der findes nu et solidt empirisk grundlag for individuel EFT (EFT-I).
På tværs af meta-analyser og enkeltstudier peger forskningen entydigt på, at EFT:
skaber store præ–post-forandringer hos klienter,
har signifikant større effekt end ingen behandling eller venteliste, og
i mange studier klarer sig lige så godt som eller bedre end andre etablerede terapiformer, herunder kognitiv adfærdsterapi (CBT).
Kapitlet sammenfatter forskningen i fire overordnede evidenslinjer:
Store præ–post-effekter
Klienter i EFT viser markante forbedringer fra før til efter terapi. Effekterne er ikke blot statistisk signifikante, men også klinisk meningsfulde og ofte yderligere forbedret ved opfølgning.
Kontrollerede effekter
Sammenlignet med venteliste eller ingen behandling opnår EFT-klienter væsentligt bedre resultater, hvilket dokumenterer en klar kausal sammenhæng mellem EFT og forandring.
Sammenlignende effekter
Når EFT sammenlignes med andre aktive behandlinger (fx CBT, personcentreret terapi eller psykoedukation), viser EFT ofte moderate fordele. Forfatterne påpeger dog, at disse resultater kan være påvirket af forskerloyalitet, og efterlyser flere studier med balanceret forskerbaggrund.
Effektivitet på tværs af problemområder
EFT har dokumenteret effekt inden for tre hovedområder:
depression
traumer, overgreb og uforløste relationelle sår
angst (især generaliseret angst og social angst)
EFT opfylder kriterierne for en evidensbaseret behandling af depression. Randomiserede kontrollerede studier viser, at EFT er mindst lige så effektiv som CBT og i nogle studier hurtigere og mere omfattende i forhold til selvværd, interpersonelle problemer og emotionel bearbejdning. Tilføjelsen af specifikke EFT-opgaver (fx stol-arbejde og fokusering) ser ud til at styrke effekten ud over den personcentrerede relation alene.
Dette område har den stærkeste evidensbase i EFT-forskningen. Studier viser store og stabile effekter på PTSD-symptomer, selvrelation, affektregulering og relationelle vanskeligheder. Især empty chair work og bearbejdning af emotionelle sår spiller en central rolle, om end disse interventioner kræver høj grad af terapeutisk sensitivitet, da de kan opleves som både smertefulde og krævende.
Forskningen i EFT for angst er nyere, men lovende. Studier dokumenterer store effekter for både generaliseret angst og social angst, med vedvarende forbedringer ved opfølgning. Sammenligninger med CBT viser blandede resultater, hvilket peger på behovet for mere forskning.
Kapitlet beskriver task analysis som en afgørende metodologisk grundpille i udviklingen af EFT. Gennem systematiske analyser af vellykkede terapiforløb er centrale EFT-opgaver (fx to-stols-arbejde, empty chair work, narrativ omstrukturering og selvmedfølelse) blevet præcist beskrevet i trin og processer. Nyere metasynter peger på fælles forandringssekvenser på tværs af disse opgaver.
Kvantitativ procesforskning peger især på to afgørende mekanismer:
Emotionel fordybelse og differentiering, særligt når emotioner er forankret i konkrete autobiografiske oplevelser.
Emotionel transformation, hvor klienten bevæger sig fra global distress og sekundære emotioner til kernefølelser, erkendelse af uopfyldte behov og fremkomst af adaptive emotioner som selvmedfølelse, assertiv vrede og sorg.
Kvalitative studier viser, at EFT ofte fører til:
øget selvaccept og selvmedfølelse,
større emotionel klarhed,
oplevelse af personlig styrke og resiliens,
forbedrede relationer og øget oplevelse af støtte.
Samtidig peger klienter på, at EFT kan være emotionelt krævende, at stol-arbejde ikke altid opleves hjælpsomt, og at terapi kan føles for kort – særligt når stærke emotioner aktiveres sent i forløbet.
Kapitlet afsluttes med en tydelig forskningsagenda:
Der er behov for mere forskning i EFT på tværs af diagnoser, kulturer og marginaliserede grupper, mere detaljeret mikroanalyse af terapeut–klient-interaktioner samt videreudvikling af task analysis og praksisnær forskning.
Kapitlet konkluderer, at EFT i dag hviler på et solidt empirisk fundament. Terapien er dokumenteret effektiv, procesforankret og teoretisk sammenhængende. Forskningen understøtter kerneantagelsen i EFT: at emotionel forandring gennem oplevelse, fordybelse og transformation er central for varig psykologisk udvikling.
Kapitlet udfolder Emotion-Fokuseret Terapis (EFT) teoretiske kerne ved at forklare, hvordan emotioner fungerer i et sundt menneskeliv, hvordan de kan blive dysfunktionelle, og hvordan emotionel forandring sker i terapi. Udgangspunktet er en neohumanistisk forståelse af mennesket som et aktivt, selvorganiserende og følelsesmæssigt væsen, hvis udvikling sker i relationer og gennem emotionel erfaring.
Emotioner forstås som biologisk adaptive processer, der hurtigt vurderer situationers betydning for menneskets trivsel og guider handling. Emotioner fungerer som et slags emotionelt kompas: det, der gør mest ondt, peger ofte på det, der er vigtigst. Følelser ses ikke som konklusioner, men som information om behov, værdier og handlemuligheder.
Emotionel intelligens defineres her som evnen til at tilgå, bruge og regulere emotioner, snarere end at kontrollere eller eliminere dem.
Et centralt begreb i kapitlet er emotion schemes (emotionsskemaer). Disse beskrives som dynamiske, selvorganiserende mønstre af oplevelse og handling, der integrerer fem elementer:
Situations- og perceptionsaspekter
Kropslige og expressive reaktioner
Implicit eller eksplicit emotionel oplevelse
Symbolsk–begrebslig mening (ord, narrativer, identitet)
Motiverende og handlingsrettede tendenser
Emotionsskemaer er processer – ikke statiske strukturer – og de er ofte præverbale og kun indirekte tilgængelige gennem oplevelse. De udgør grundlaget for både menneskelig handlekraft og psykisk lidelse. Mennesket rummer altid flere samtidige emotionsskemaer, som kan stå i konflikt med hinanden, og disse opleves ofte som forskellige “indre stemmer”.
Dysfunktion opstår, når et eller flere elementer i et emotionsskema mangler eller er utilgængelige, fx når emotioner enten overintellektualiseres eller bliver kropsligt overvældende uden symbolisering.
En anden central dimension er emotionel regulering. Emotioner er mest hjælpsomme, når de hverken er for svage (overregulerede) eller for intense (underregulerede).
Overregulering viser sig som følelsesmæssig afkobling, selvafbrydelse, følelsesløshed eller intellektualisering.
Underregulering viser sig som overvældelse, kaos, panik, skam, raseri eller dissociation.
EFT ser regulering som en relationel og lærbar proces, hvor terapeutens empati spiller en afgørende rolle i den såkaldte dyadiske affektregulering. Terapeuten hjælper klienten både med at aktivere emotioner, når de er for svage, og med at dæmpe og rumme dem, når de bliver for intense.
Kapitlet introducerer en afgørende sondring mellem fire emotionstyper, som er grundlaget for EFT’s caseformulering og interventionsvalg:
Primære adaptive emotioner
Direkte, situationspassende emotioner (fx vrede ved grænsekrænkelse, sorg ved tab), som guider konstruktiv handling.
Primære maladaptive emotioner
Overlærte emotioner baseret på tidligere traumer eller gentagne negative erfaringer, som ikke længere passer til nutidige situationer (fx skam i sociale sammenhænge).
Sekundære reaktive emotioner
Emotioner, der dækker over andre emotioner (fx vrede, der skjuler frygt eller skam).
Instrumentelle emotioner
Emotioner, der vises for at påvirke andre, uafhængigt af den egentlige indre oplevelse.
At identificere, hvilken type emotion der er aktiv, er afgørende, fordi hver type kræver forskellig terapeutisk respons.
Kapitlet præsenterer en række primære adaptive emotioner og deres funktioner, bl.a. sorg, vrede, frygt, skam, skyld, afsky, interesse, glæde og medfølelse. Hver emotion er knyttet til et grundlæggende menneskeligt behov og en specifik handletendens.
Kapitlet kulminerer i en integreret model for emotionel forandring, som beskriver, hvordan klienter bevæger sig fra overfladiske eller fastlåste emotioner til dybere, adaptive emotionelle tilstande.
Modellen består af tre faser:
Pre-deepening work
Skabe sikkerhed, regulere overvældelse og arbejde med instrumentelle emotioner.
Main deepening sequence
En proces, hvor klienten bevæger sig gennem:
følelsesmæssig lukning/afbrydelse
uklar global distress
sekundære emotionelle symptomer
primære maladaptive “gamle, fastlåste følelser”
kerne-smerte (core pain)
Post-deepening work
Refleksion, meningsdannelse og narrativ integration.
Kerne-smerte beskrives som dyb eksistentiel smerte relateret til ensomhed/tab, skam/defekthed eller frygt/sårbarhed. Når denne smerte mødes med terapeutens ægte empati og medfølelse, bliver det muligt at spørge: Hvad har denne smerte brug for?
Svaret er universelle menneskelige behov som anerkendelse, beskyttelse, omsorg og forbindelse. Når disse behov opleves som legitime, kan kerne-smerten transformeres til primære adaptive emotioner såsom selvmedfølelse, assertiv vrede eller forbundet sorg.
Kapitlet understreger det centrale EFT-princip:
Man må føle en emotion fuldt ud for at kunne forandre den.
Emotionel transformation sker ikke gennem fornuft, men ved at én emotion transformeres af en anden, mere adaptiv emotion.
Kapitlet giver en sammenhængende teoretisk ramme for EFT og viser, hvordan emotionel forandring forstås som en oplevelsesbaseret, relationel og trinvis proces. Emotioner ses ikke som symptomer, der skal fjernes, men som nøgler til menneskelig vækst, mening, handlekraft og resiliens.
Kapitlet fokuserer på, hvordan EFT-terapeuter lytter til og følger klientens proces i selve terapirummet. Udgangspunktet er, at EFT ikke primært er en teknikbaseret metode, men en form for perceptuel og relationel træning, hvor terapeuten lærer at opfange fine, ofte ubevidste signaler i klientens måde at tale, bevæge sig og føle på.
At lære EFT indebærer derfor i høj grad at lære hvad man skal lytte efter, snarere end hvad man skal sige.
Kapitlet understreger, at responsivitet er et grundprincip i EFT. Terapeuten skal være fleksibel, følsom og justerende fra øjeblik til øjeblik. Responsivitet bygger på:
løbende vurdering af klientens emotionelle tilgængelighed,
klientens reguleringsniveau,
kvaliteten af klientens selvorganisering,
sammenhæng og dybde i klientens narrativer,
relationen mellem terapeut og klient.
Terapeuten balancerer konstant mellem at følge klientens oplevelse og guide processen, og klientens umiddelbare respons på terapeutens interventioner bruges aktivt som feedback – klienten bliver i praksis terapeutens vigtigste “supervisor”.
Et centralt bidrag i kapitlet er introduktionen af mikromarkører – små, men betydningsfulde verbale og nonverbale signaler, der peger på klientens aktuelle indre proces. Disse hjælper terapeuten med at vurdere, hvad der er mest hjælpsomt lige nu.
Der skelnes mellem:
task markers (som peger på, at klienten er klar til bestemte terapeutiske opgaver),
mikromarkører (øjebliksindikatorer for klientens implicitte oplevelse),
caseformuleringsindikatorer (som bruges over tid).
Kapitlet beskriver flere centrale verbale mikromarkører, herunder:
Poignans
Emotionel smerte eller “det, der rammer terapeuten i maven”. Poignans peger på levende, uforløste emotionelle erfaringer, der kalder på fordybelse.
Implicitte “live edges”
Små antydninger i sproget, tøven eller stemning, som afslører endnu ikke fuldt erkendte følelser.
Rehearsed descriptions
Glatte, intellektuelle eller hurtigt fremførte fortællinger, der kan indikere afstand til oplevelse.
Rambling
Ustruktureret tale, der ofte dækker over ubehag, undgåelse eller et behov for terapeutisk guidning.
Immediacy (nærhed)
Kendetegnet ved konkrethed, specificitet og livlighed i sproget – et tegn på god kontakt med indre oplevelse.
Kapitlet fremhæver også betydningen af nonverbale signaler:
kropsholdning, bevægelser og ansigtsudtryk,
fysiologiske tegn på emotionel aktivering,
inkongruens mellem det sagte og det kropslige (fx smil under smertefulde fortællinger),
tøven og hæmning i sessionen, som kan indikere forkert timing, manglende alliance eller emotionel blokering.
Særligt klientens vokale kvalitet (stemmens rytme, tone og brud) bruges som indikator for emotionel tilgængelighed. Kapitlet skelner mellem:
fokuseret og emotionel stemme (produktive),
eksternaliserende og begrænset stemme (mindre produktive).
Kapitlet introducerer en 7-trins skala for emotionel arousal, som hjælper terapeuten med at vurdere, om klienten er:
for lidt aktiveret,
optimalt engageret,
eller overvældet/flooded.
Dette er afgørende for timing af emotionelt fordybende arbejde.
Et centralt strukturerende bidrag i kapitlet er den fem-aspektede klientprocesmodel, som organiserer terapeutens lytning og caseformulering:
Hovedfokus for terapien
Præsentationsproblemer og kompromitterede livsprojekter (fx arbejde, relationer, mening).
Centrale task markers
Tegn på specifikke problemtilstande, der kalder på bestemte EFT-opgaver.
Centrale problematiske emotioner
Emotionstype, hvad emotionen handler om, emotionstype (primær/sekundær/maladaptiv), og kerne-smerte.
Emotionelle bearbejdningsmodi
Klientens måde at forholde sig til emotioner på:
dysreguleret,
restriktiv,
arbejdende,
transformerende.
Self–Self–Other-temaer og marginalisering
Hvordan klienten behandler sig selv, oplever andre og erfarer marginalisering (fx køn, etnicitet, neurodiversitet).
Kapitlet uddyber fire niveauer af emotionel bearbejdning:
Dysreguleret (flooded eller dissocieret)
Restriktiv (intellektualisering, somatisering, impulsivitet)
Arbejdende (kropsfokus, emotionel udforskning, aktiv udtryk)
Forandrende (emotionel transformation, kropslig lettelse, ny mening, handling)
Terapeutens opgave er ikke at presse forandring frem, men at støtte bevægelsen fra restriktion mod arbejdende og transformerende modi.
Kapitlet udvider EFT’s fokus ved eksplicit at inkludere social ulighed og marginalisering som en del af klientprocessen. Klienters selvkritik, emotionelle blokeringer og relationelle mønstre forstås ofte i lyset af:
tidlige tilknytningserfaringer,
internaliserede magt- og skamstrukturer,
mikroaggressioner og strukturel ulighed.
Terapeuten opfordres til at praktisere situated empathy – empati, der er forankret i klientens sociale og kulturelle kontekst.
Kapitlet viser, at effektiv EFT bygger på finjusteret opmærksomhed på klientens proces i nuet. Terapeutisk forandring opstår gennem:
præcis lytning,
kontinuerlig responsivitet,
respekt for klientens tempo og regulering,
og en dyb forståelse af emotionelle, relationelle og sociokulturelle mønstre.
At følge klientens proces er dermed både et klinisk håndværk og en etisk praksis.
Elliott, R., Watson, J. C., Goldman, R. N., & Greenberg, L. S. (2004).
Learning emotion-focused therapy : the process-experiential approach to change (1 ed.).
American Psychological Association.
"Due to the fact that EFT is a more directive therapeutic approach when compared with the person-centered approach, therapists who were accustomed to using a person-centered approach found it difficult to make more active or direct interventions when conducting EFT."
Qiu, S., Hannigan, B., Keogh, D., & Timulak, L. (2020). Learning emotion-focused therapy: certified emotion-focused therapists’ perspectives. Person-Centered & Experiential Psychotherapies, 19(4), 310-330.