EFT Forskning
Psykoterapeutisk Forskningsuddannelse
Jeg har gennemført Dansk Psykoterapeutforenings forskningsuddannelse, for at få niveauvurderet min Emotions-Fokuserede Terapeutuddannelse på niveau 7 ved Danmarks Akkrediteringsinstitution.
I min forskning har jeg bl.a. brugt følgende værktøjer og skalaer til at vurdere og evaluere min psykoterapeutiske praksis indenfor Emotion-Focused Therapy (EFT). Skemaer og skalaer til at nedskrive procesnotater, vurdere sessioner, og måle mine kompetencer i forhold til EFT-principper, klientens emotionsbearbejdning og terapiens interventionsopgaver. Dette hjælper mig med selvsupervision, formel supervision og dokumentation af sessionernes forløb.
Disse værktøjer omfatter:
EFT Terapeut Session Form (v6.0) af Elliott (2019): En formular til at optage procesnotater og vurdere sessioner ud fra EFT-principper, klientens emotionbearbejdning og interventionsopgaver.
Person-Centred & Experiential Psychotherapy Scale - EFT-T Supplement af Elliott (2018): En selvrapporteringsskala for terapeuter til at evaluere deres praksis over fem dimensioner: empatiske afstemning, markørgenkendelse, emotion uddybning, passende brug af EFT-interventionsopgaver og EFT-caseformulering.
Helpful Aspects of Therapy Form (HAT) af Elliott (2008): Et kvalitativt, åbent spørgeskema, der beder klienten beskrive det mest hjælpsomme eller vigtige, der skete i en terapisession.
Disse værktøjer bruget jeg i egen praksis til at vurdere og evaluere terapisessioner, identificere vigtige emotionelle processer og interventionsopgaver i terapien, og samle feedback fra klienter om, hvad de finder mest hjælpsomt. De tjener som grundlag for selvrefleksion, supervision og kontinuerlig professionel udvikling for at sikre effektiv og klientcentreret EFT-praksis.
Elliott, R. (2018). Person-Centred & Experiential Psychotherapy Scale - EFT-T Supplement (Draft Therapist Version 1.0, 29/10/18). University of Strathclyde, Glasgow, Scotland.
Elliott, R. (2019). EFT Therapist Session Form (v6.0) (11/19, R. elliot)Unpublised research instrument. University of Strathclyde, Glasgow, Scotland.
Elliott, R. (2008). Helpful Aspects of Therapy Form (HAT) (Version 3.2, 05/2008). University of Strathclyde, Glasgow, Scotland.