EFT for unge

Emotionsfokuseret terapi for unge

Emotion Focused Therapy for Youth: 

The Clinical Manual. (2023). Routledge. 

EFT for unge 

Introduktion

Kapitlet introducerer emotionsfokuseret terapi (EFT) og dets teoretiske grundlag og praktiske anvendelse. Forfatterne, Sarah Thompson og Les Greenberg, beskriver hjernens kompleksitet og dens rolle i terapeutisk forandring. EFT bygger på teorier fra Rogers' klientcentrerede terapi og Perls' gestaltterapi, udviklet af Leslie Greenberg og kolleger i slutningen af 1970'erne. Grundlæggende handler EFT om at bruge emotioner til at transformere emotioner gennem terapeutiske processer​​.

Teoretisk Grundlag og Forskning

EFT er udviklet gennem forskning, der analyserer klientcentrerede terapiforløb. Forskningen viste, at moderate til høje emotionelle oplevelser, kombineret med en empatisk terapeutisk relation, forudsiger positive terapeutiske resultater​​. EFT arbejder med seks ændringsprocesser, som hjælper klienter med at omforme gamle, fastlåste emotionelle mønstre til nye, adaptive følelser​​.

Terapeutiske Processer

Kapitel 1 præsenterer seks emotionelle ændringsprocesser, som EFT bruger:

Praktisk Anvendelse

EFT kan opdeles i tidlige, midterste og sene faser af behandlingen:

Klinisk Eksempel: Clara

Kapitlet afsluttes med en case-studie af en fiktiv klient, Clara, som illustrerer de praktiske trin i EFT fra start til slut. I de tidlige sessioner fokuseres der på at skabe en tryg og åben atmosfære, mens midterfasen arbejder med Claras fastlåste emotioner. I slutningen af terapien hjælpes Clara med at integrere sine nye emotionelle oplevelser i sin selvforståelse og livsfortælling​​.

Konklusion

Kapitlet fremhæver EFT som en effektiv tilgang til at skabe dybdegående emotionel transformation gennem systematisk arbejde med emotioner i en tryg terapeutisk ramme. EFT's styrke ligger i dens evne til at hjælpe klienter med at omdanne gamle, maladaptive emotionelle mønstre til nye, sunde følelsesmæssige reaktioner, hvilket fører til varig terapeutisk forandring​​.

Shame as an Emotion Scheme.
Making and Updating Memories.
Memory Consolidation and Reconsolidation.
Model for Worry Dialogue Task
The Sequential Model of Emotional Processing